Habis gula kerana semut

dua minggu akan datang kita puasa lagi
bulan depan kita sambut raya sekali lagi
malangnya stock gula dah kurang lagi
agaknya dah masuk dalam kalendar tahunan negara ni
tahun lepas sama la macam ni

agaknya banyak semut dalam kilang gula bawah guni
malas la nak fikir lagi
menteri pun cakap jangan panik beli…

ingat! tahun depan macam ni la lagi…

*Lu panik tak? Gua cool…gua tak makan gula.
Gua panik sama itu h1n1…

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to Habis gula kerana semut

  1. shafarina says:

    ya deanz, sama saya juga, takut sama itu h1n1.

  2. semutzapi says:

    Shaf,

    kita cuba dan kongsi bersama. Petua untuk menyembuhkan H1N1 ambil langkah2 berikut:

    1. Rendam buah kurma dengan air kelapa selama 1 hingga 2 jam.
    2. Kemudian minum air kelapa dan makan kurma tersebut.

    wallahua’alam…

  3. Masy says:

    kurma berapa bijik? kelapa berapa bijik? spesifik plss.. (saje nk tau)

  4. semutzapi says:

    Masy,
    kadar keasidan yang tinggi di dalam tubuh menyebabkan daya tahan tubuh akan hilang menyebabkan semakin ramai orang mudah terdedah kepada jangkitan virus seperti Influenza A (H1N1).

    Oleh itu, bagi mencegah keasidan itu, adalah perlu untuk mengambil makanan dan minuman beralkali bagi meneutralkan lebihan asid di dalam badan.

    minuman beralkali seperti air kelapa yang boleh digunakan sebagai ubatan herba bagi mencegah H1N1.

    Sebagai contoh, beliau berkata, mereka yang berasa demam dan mengalami rasa bahang ketika membuang air besar dan kecil kerana keasidan yang melampau boleh dineutralkan dengan meminum air kelapa selama dua kali sehari selama tiga hari.

    buah limau, lemon dan limau bali walaupun ia mengandungi asid sitrik tetapi masih kaya dengan potasium yang boleh menghasilkan urin beralkali.

    sekian.

  5. Masy says:

    oo.. thanks.. (dan kepada ‘beliau’ di dalam jawapan tu.. siapa beliau tu pon tatau hehe)

  6. semutzapi says:

    Beliau adalah Dr Palaniappan, bekas Profesor Madya Ekologi di Universiti Malaya.

    sekian, harap maklum.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s