Salam nusantara Malaysia Indonesia

Berbagai tohmahan, maki caci, hinaan, fitnah dan kenyataan ganas dan berunsur provokasi memenuhi ruang siber mahupun segelintir media cetak dari negra jiran kita, Indonesia. Gua rasa mendidih darah jantan gua bila membaca segala macam tohmahan. Apa yang lebih membimbangkan provokasi itu dengan mudah menyerap benak otak warga Indonesia yang lain dan menyakiti hati gua dan jutaan rakyat Malaysia sehingga satu hari kelak jika gagal dibendung boleh menyemarakkan api kebencian antara kedua-dua negara.

Gua rasa ini bukan masanya kita mendabik dada dan menyatakan siapa yang kuat. bukan masanya untuk kita menghunus parang tajam berkilat mahupun buluh runcing dan meniupkan semula semboyan Ganyang Malaysia. Elok saja tenaga yang dikerah untuk ‘memerangi’ Malaysia itu digunakan untuk membangunkan negara atau membantu rakyat mereka sendiri yang menghadapi musibah bencana alam.

Sebilangan rakyat Indonesia melahirkan rasa marah menerusi laungan “Ganyang Malaysia”, membakar Jalur Gemilang, berdemonstrasi di hadapan kedutaan Malaysia di Jakarta, membaling telur menjerit dan melolong! Apa cerita ni bapak-bapak…ibuk-ibuk !

flag

Masuk akalkah dek kerana isu tarian yang sudah dijelaskan oleh kerajaan Malaysia di mana khilafnya dan telah difahami oleh kerajaan kedua-dua negara bakal menjadi punca peperangan kedua buah negara abang-adik? Hah! begok kamu…

Gua sebenarnya tidak bertujuan untuk menyemarakkan polimek, tapi semalam kawan gua sudah tunjukkan satu web forum dari Indon yang menyenaraikan lebih dua puluh tuntutan terhadap Malaysia bermula dari pulau, lagu kebangsaan, lagu rasa sayang, baju batik, tarian..bla..bla..bla…disusuli dengan segala macam cacian dan hinaan yang datangnya dari akal senteng sebilangan wak-wak dan kang mas…

Harus di ingat jutaan warga Indonesia berhempas pulas bebas mencari rezeki di sini. Atas semangat serumpun rakyat satu malaysia menerima mereka asal saja tahu lunas undang-undang. Tapi segelintirnya lebih cenderung untuk merompak bukan sahaja harta benda rakyat negara ini, malaham merampok anak gadisnya sekali. Berapa banyak warga negara ini yang takut & kecut perut bila lalu di kawasan Chow Kit Road yang bagaikan mini Jakarta, berapa ramai pula warga ini yang hilang nyawa serta cedera akibat dari perilaku ganas warga Indon? dan banyak lagi ulah onar yang tidak berperikemanusiaan yang gua pun rasa sentap kalau nak tulis satu persatu!

Ada kami buat tuntutan dengan kalian semua?  Ada kami bakar bendera Indonesia tatkala warga asing merusuh dan menimbulkan kekacauan di sini. Walau pada hakikatnya hati gua dan rakyat satu malaysia terbakar ?!

Maaf kepada rakan-rakan bloger di Indonesia, gua tau kalian semua profesional bukan emosional.

Letih la nak tulis panjang-panjang…selamat berpuasa bapak-bapak ibuk-ibuk,  gua capek…

.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

28 Responses to Salam nusantara Malaysia Indonesia

  1. bejahnz says:

    wujud dua kepala otak yang berbeza.
    satu tahu menilai satu tak tahu menilai.
    lu pikir la sendiri.

  2. noorlara says:

    perlakuan sesuatu bangsa menunjukkan standar peradapan mereka, dalam hal ini nampaknya Malaysia lebih baik!

  3. Masy says:

    tak hairan la negara dorg masih mcm tu. no offense to Indonesians. tp loh pikirlaa sendirik. mau lancar perang sama Msia eh? klu di Msia ni kitorang bunuh sume umat Indon, rasanya lebih dari suku jumlah populasi rakyat loh sudah selamat diarwahkan.

    ada akal, guna.
    ada buluh, buat lemang laaaa

    selamat ari raya..

  4. semut api says:

    bejahnz,
    yang tahu menilai itu akal manusia
    yang sebaliknya…akal haiwan.

    noor,
    kita jauh lebih baik..walaupun kita berstatus adik..

    masy,
    Depa raya pun macam tu jugak…demo memanjang..aktiviti demo lebih penting dr cari rezeki !

  5. Aurikel says:

    Salam ziarah..
    Mereka yg serupa org jahil berdemo, membakar bendera, memaki & terpekik2 itu, pastinya bukan pencipta asal tarian pendet, bukan juga pereka batik.Asal tarian, lagu, batik, pulau dan macam2 lagi yg kononnya diciplak tue semuanya dari ilham & ciptaan Tuhan.

    Perlakuan menzahirkan pemikiran. Kalau sudah bersedia nak berperang, pergi saja ke Palestin. Israel laknatullah itu lebih wajib diperangi dr saudara serumpun sendiri.

  6. Ate…itu je yg deme tau buat pun…ade akal tak nak gune…tau nak mengamuk je…

  7. semut api says:

    aurikel,
    kalau mereka sedar hakikat yang Maha Pencipta pastinya mereka tidak akan terbabas sebegitu rupa..

    txs drop.

    YB,
    Rakyatnya antara yang teramai di dunia kalaulah akal mereka digunakan sebaiknya…mana ada sehari tanpa demontrasi di negara mereka?

  8. bab tarian pun nak halau orang….

    bak kata dalam satu kartun kat sokkoba, orang yang bawak buluh runcing tu buat operasi 30 minit tak jumpa sorang pun orang malaysia, tapi kat sini usah 30 minit, tiap 3 saat buleh nampak muka2 tempe tu kat jalan. jangan sampai bendera merah putih tu aku buat lap jamban nanti.

    Entryku kali ini

    Tepung suji kuih gelang
    Hidang bersama kuih bahulu
    Belum lagi raya menjelang
    Lemang dan rendang ku dah rasa dulu

  9. semut api says:

    ouled,
    betul tu bro..bak kata satu kartun lagi..bila time susah baru ingat jiran…mereka sangat tidak menghargai tolerensi kita..

  10. theConfused says:

    aku baca faisal tehrani n baca konyer blog, sama dan senada dgn pendapat aku…

    asap dorg buat jerubu kt kita.. ada kita saman?? kita jugak yg pi padamkannn….

    org dorg wat hal kat sini, ada kita hambat?? kita jugak yg pertama bantu kat acheh.. smlm aku tgk berita, smpi siap leh wat muzium tsunami..

    baik sgt kah kita??

    kena berkira sikit dah kot lepas ni…

  11. semut api says:

    the confused,
    Malangnya mereka tak sedar diri..perasan diri bagus hanya kerana kononya lebih senior tetapi mentaliti tetap 3rd class..

  12. kesimpulannya, malaysian mmg baik dan berhati mulia.

    buat baik akan dibalas baik. insyaAllah.

  13. semut api says:

    c-la,
    buat jahat jangan sekali, buat baik berpada-pada…

  14. lyana says:

    Semut Api,
    thanks drop by at my page.

    Serumpun Nusantara hanya pada nama. Ganyang menganyang yang dijadikan tugasan utama. Isk… Padahal, kita ni manusia, hidup pun tak lama. Yang ada di dunia ni pun kita pinjam guna je. Semuanya hak milik Allah belaka.

    Lagi bagus mereka perbaiki kelemahan dan kekurangan sendiri daripada sibuk mencari selak tepi kain orang lain dan menuntut yang tidak-tidak. Tidakkah mereka mengimpikan sebuah hidup yang aman damai tanpa peperangan ?

    Orang berbudi kita berbahasa,
    Orang mencaci keji , kita masih berbudi bahasa,
    Itulah kita rakyat Malaysia.

  15. semut api says:

    lyana,
    hanya kerana rm36 depa sanggup gadai maruah..memalukan!

  16. ejat says:

    chop2,hai all.
    doa2 jew la mlaysia xselembut mcm dlu.
    xgune nk wat baek kat org yg pendek akal.
    and,yg nk tunjuk pandai sgt nie pown bkn yg berpendidikan.
    ade jew org cucuk mule la nk melatah.
    bwk2 la bertenang bapak2 ibuk2,
    byk lagi yg bole korang usahakan.
    tanam ubi tok makan kew.
    buang mase dgn tenage jew mrusuh2 nie.
    pdahal xde kacau idop korang pown!

  17. hitamputih says:

    askm…….. aku stuju ngan sume bnde yg korg ckp sal dorg 2..!!meh nyanyi bersama inul yaaa!!!para penonton…bapak2 ibuk2 semua yg ada dimlesia…ada yg datang,tak ada permit,jual badan jual btang sbb nk dptkn iccccccc…..dr itu indon goyang,agr btg abg tegang…pd yg kurg berkenan,mlihat indon bergoyang,jangan mrahhhhh,tendang saaaajaaa!!!(sambey wat goyang garuda!!)gugaga

  18. semut api says:

    ejat,
    probnya media depa yang terlalu agresif provok..rakyat yg pertengahan & bawahan ikut melulu…

    hitamputih,
    kelakar lu..bikin gua gelak besar…🙂

    txs drop..

  19. Pingback: Gurindam bangsa – kesyukuran di dalam kesempitan. :rohaizad dot com

  20. Harap2 org indon membaca dan memahami nukilan ini….

    kenapa mencari peperangan, sedangkan tuhan menyuruh kita mencari kedamaian sesama manusia…

    1 bangsa, 1 agama, 1 bahasa….tetapi masih lg ingin berperang sesama sendiri…

    Adakah dunia sudah di penghujung nyawa…

  21. semut api says:

    Sdra rohaizad,
    Sudah baca & txs drop..

    aktec,
    depa tak ada kerja & kurang akal untuk berfikir waras..

  22. Pingback: 53 tahun merdeka, bendera Malaysia dilumur taik! | Di Sebalik Realiti…(?)

  23. Anonymous says:

    tai anjing…..malingsia

  24. Anonymous says:

    jangan panggil aku indon goblog…..
    dasar maling…..

  25. semut api says:

    Indon1,
    berapa ramai orang indon yang jadi maling di sini? semuanya mati kena tembak macam anjing kurap!

    Indon2,
    Panggilan Indon memang diiktiraf oleh negara kamu. Kamu sedar tak, di sana ada stesen radio Indon.fm? study dulu dong..usah jadi goblog!

  26. payjo.... says:

    salam semangat nusantara,
    yang gua sesali dari malingSIA adalah
    1. katanya negara Islam tapi kok kelakuan kaya negara BEJAT, identitas negara indonesia banyak yang dicuri asal kalian tau awak nie orang kaya,padahal hukum Islam mengajarkan mencuri adalah sesuatu hal dosa
    2. dulu jaman presiden soekarno,malingSIA meminta/mengemis untuk dikirim tenaga ahli Indonesia guna memberi pendidikan ke masyarakat malingSIA yang dulu notabene nya mereka negara terbodoh..didunia,sekarang mala gak tau diri kata pepatah nie…”seperti kacang lupa sama kulitnya”
    Alloh akan melaknat negara yang penuh dengan kesombongan dan ketamak kan seperti negara malingSIA, next time gua akan teruskan

  27. semut api says:

    Dulu aku pernah tulis pasal puak2 Indon ni buat demo depan kedutaan Malaysia di Jakarta. Dulu takat baling2 telur ayam, terjerit2 melolong, bakar bendera Malaysia bagai. Kali ni aku ingat dia orang nak baling telur sendiri, tapi rupa2nya dia orang baling taik atas bumi tanah tumpah mereka sendiri! Isnin lalu, 37 anggota BENDERA mengadakan demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia turut membawa bersama lima bungkus najis manusia sebelum melemparkannya ke dalam pagar kedutaan manakala yang lainnya meletakkan najis tersebut di atas Jalur Gemilang dan memijaknya. Apa cerita ni wak?

    Owhh..kalian semua membantah apa yang kalian dakwa pencerobohan pihak berkuasa Malaysia di perairan perbatasan kedua-dua negara, berhampiran Bintan, Kepulauan Riau, 13 Ogos lepas. Tapi kan semuanya udah selesai, itu urusan kerajaan dong. Ngak usah ribut2. Masing2 yang terlibat juga udah ‘ditebus’ gitu..win win situation fair & square.

    Jadi apa maunya dong lempar taik segala..apa memang budaya kalian begitu? Cumanya aku sangat berharap suatu hari nanti jangan claim sama Malaysia kalo kita juga main baling2 taik, nanti dituduh pulak kita curi permainan traidisional kalian..Jangan juga lepas ni Indon claim budaya berak merata2 ini sebagai budaya kalian…malu dong sihhh…. LOL ! Seluruh dunia sedang melihat kamu. Kami di sini tidak sebodoh itu, juga tidak sebar-bar itu.

    Kalian punya kedutaan di malaysia bilang kalian adalah NATO-no action talking only! Beliau jugak bilang media indonesia lagak lebihan padahal mau sensasikan berita aja.. yang rakyatnya pulak punyalah buta berita cetek ilmu sampai percaya bulat bulat sama media konyol yang hanya punya kepentingan.

    Aku jengkel bener mau nulis lagi…Kami mau nyambut Hari Merdeka yang ke 53, Kami jauh lebih maju dari kalian tapi kami juga sering bantu kalian. Makanya ngak usah ribut-ribut. Tahun lepas kamu bikin demo juga pada bulan Ramadhan. Jadi aku faham amat apa motifnya.. kalian cuma mau uang, mau bikin liburan di hari Lebaran kan? Kalo kamu semua kurang kerjaan, butuh uang mau nyambut Lebaran, ngak usah demo-demo segala, di sini kami perlu tenaga untuk basuh toilet..ayuh cuci taik aja nanti bisa dapat uang sih…

    Sebagai manusia aku amat bimbangkan provokasi itu akan menyemarakkan api kebencian antara kedua-dua negara jika gagal dibendung. Ingat dong sihh…hubungan kedua negara bukan cuma 1 Rupiah nilainya… .

  28. KuKu says:

    terbaek😀
    aku suka cara kau menulis🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s