kesilapan bukan berkali-kali…ada faham?

Sama ada menyedari atau tidak kita sering tak ambil pot tentang pengalaman masa lalu. Mungkin kita lebih mengutamakan teori kehidupan yang kita pelajari dan dalami selama ini tetapi kita sering melupakan pengalaman yang kita alami sendiri atau pengalaman orang lain sebagai pengajaran yg paling baik buat kita.

Secara mudahnya mana mungkin secara logiknya kita perlu jatuh untuk kali kedua di  tempat  yg sama dalam perjalanan yg sama walaupun kebarangkalian itu ada.

Belajar sendiri dari kesilapan boleh menyebabkan kita lebih menghargai sifat berhati-hati kerana kita telah merasakan betapa sakitnya jatuh, betapa lama sembuhnya luka, betapa penderitaan yang perlu di tanggung. Maka benarlah kata pepatah bahawa pengalaman adalah guru yang paling baik.

zoltan500

So, kalau memang pengalaman adalah guru yang paling baik, dan boleh membuat kita menjadi lebih dewasa dan lebih mantap tentang perihal kehidupan, kenapa kita masih sering mengulangi kesilapan bodoh yang boleh menjejaskan integriti sendiri?

gua sangat-sangat tidak faham…kesilapan bukan berkali-kali…okeeeeeyy !

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

13 Responses to kesilapan bukan berkali-kali…ada faham?

  1. Masy says:

    ada juga yg buat kesilapan bkali2 – kesilapan yg sama, cara yg sama. nk marah, dah tua. ckp lebih2 kang kata kurang ajar…

    hmmmmmmm……….

  2. Kobot says:

    Ada juga orang yg buat kesilapan yg sama. mungkin ada 3 sebab.

    1. Dia tak tahu yg dia dah buat silap.
    2. Dia rasa semua yang dia buat tu betul.
    3. Memang sengaja buat silap.

    So orang mcm ni kena tegur..

  3. Selalunye cenggitu le…tak belajar drp pengalaman sekeliling atau pengalaman lalu…lebih malang dia tak rasa bersalah pun…yg salah kita sebab sibuk menyalahkan dia…kata dia la….!

  4. semut api says:

    masy,
    dah tua jadi pelupa sbb banyak makan semut…

    Kobot,
    betul tu tapi kalu kesilapan yang memang nyata macamana tu?

    txs drop..

  5. semut api says:

    YB,
    kiranya kita pun salah juge lerrr..silap2 boleh dapat dosa..

  6. syura says:

    gua pun xpaham daaa…..

  7. semut api says:

    syura,
    macam2 perangai manusia kan…bole biol dibuatnya..

  8. bejahnz says:

    sebab apa kita jatuh?
    agar dapat belajar untuk bangun.
    walaupun jatuh berkali kali.

  9. semut api says:

    bejahnz,
    hidup penuh pancaroba bebbb….

  10. zalisa maz says:

    Hmm… no komen😉

  11. semut api says:

    Zal,
    tq komen…lama tak nampak..

  12. theConfused says:

    kesilapan boleh berulang, cuma kalau kesilapan yg sama berulang adalah sgt mangang.. rite?

    hohhhhhhhhh….. gwa jadik emolaaa…

    oh yeah, itu adalah entry yg konon2 adalah kod rahsia, cuba highlight, maka akan nmpk yg tidak kelihatan..🙂

  13. semut api says:

    Confused,
    mengulangi kesilapan orang lain juga adalah mangang..
    oooww…begitu rupanya….selamaaaaaattt…

    🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s