Yes sir! Baik bos!

 Panggilan ‘Bos’ kepada ketua sebenarnya tidak menunjukkan rasa hormat kepada individu berkenaan sebaliknya ia amalan kurang sopan yang bertentangan dengan budaya Melayu.

 Penasihat Persatuan Pendidik Bahasa Melayu Malaysia (PPBMM) Prof Emeritus Abdullah Hassan berkata, “Panggilan bos adalah perkataan main-main yang sebenarnya tiada langsung erti hormat seperti yang digunakan dalam lakonan Allahyarham Tan Sri P Ramlee untuk bergurau dengan ketuanya,”

Beliau mengulas perkara itu kerana penggunaannya kini semakin meluas dan digunakan pelbagai golongan termasuk penjawat awam kepada ketua jabatan, wakil rakyat, malah kepada menteri sejak akhir-akhir ini.

Menurutnya, lebih manis atau berbudi bahasa sekiranya panggilan itu ditukarkan dengan menggunakan panggilan Tuan untuk ketua lelaki atau Puan untuk wanita.

Sedikit nota untuk Prof Emeritus Abdullah Hassan;                  

Gua bukanlah dari golongan cerdik pandai yang terlalu amat tetapi gelaran Tuan jika diInggeriskan bererti ‘Sir’. Tok nenek gua dah jenuh sebut perkataan tu semasa zaman penjajah dulu. Gua belajar sejarah pun penjajah Inggeris suruh panggil depa dengan gelaran sir @ tuan sambil jalan memberi tunduk hormat! Makanya sampai bila kita harus di jajah…(?)

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

16 Responses to Yes sir! Baik bos!

  1. Masy says:

    (tak pernah pulak panggil boss – ‘Boss’. hmmmm)

  2. seri says:

    ehem bro, kau pakai “jenama Boss” ker? perfume? alahai

  3. d-azali says:

    baik Tuan…..

  4. semut api says:

    masy,
    bis? panggil sivaji ?

    seri,
    pakai minyak kapak🙂

    dzali,
    ok bos…

  5. Masy says:

    panggil ‘Encik _____*. takde plak berboss2 hehehehe

  6. seri says:

    pakai minyak kapak? tak apalaa bro, asalkan ada org syg hahaha

  7. relevan says:

    Okes Boss… Moh minum..!

  8. semut api says:

    masy,
    sepatutnya begitu…

    seri,
    tq..🙂

    relevan,
    moh lerr.. kat depan big10 tuh…🙂

  9. ita... says:

    hi deanz… kat opis ita takder lak yg panggil ‘bos’, tp tak salah kan jika kita hormat kat org yg lebih ‘tinggi’ dr kita, asalkan tidak sampai ‘merendahkan diri’ kita sendiri….

    p/s: per kabar deanz….

  10. ita... says:

    emm… seri n h, jgn nenakal eh kat blog deanz….🙂

  11. teman says:

    Ikut suka lerr deanz..jgn mengaibkan dah lerrr…

  12. seri says:

    manader kita org wat havoc ta, takder, kita org baik hahaha

  13. semut api says:

    ita,
    betul…cumanya istilah ‘Sir’ nampak keterlaluan..
    p/s.. sihat adanya🙂

    teman,
    welkam to the sarang semut…txs drop.

    seri,
    …dah jadi koloni semut..🙂

  14. seri says:

    bro, apani, dah mcm blog pompuan pulak, tp kalau kau suka carry on hahaha

  15. nita says:

    lawa wall paper boss~ komen x de kaitan ngan tajuk ye……;D

  16. semut api says:

    seri,
    cun apa…🙂

    nita,
    tq..jom la gua blanje makan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s